Ajankohtaista

Johtoajatuksia

1.Vain ihmisiä johdetaan, ei asioita.

2.Kirjaimellisesti luomme oman todellisuutemme ajatuksillamme, niin yksilöinä kuin kollektiivisesti. Toiminta seuraa ajattelua - mikään määrä toimintaa ei kompensoi virheellistä ajatusohjelmaa. Ajattelun on muututtava ensin.

3.Johtajana kehittyminen vaatii oman ajattelun tarkastelua ja toiminnan tiedostamista. Muutos vaatii vanhojen ajatuskaavojen purkamista ja uusien rakentavien ajatusten oppimista ja uusien toimintamallien rakentamista ja toteuttamista.

Millainen mieli sellainen elämä

Kaupunkilainen aikuinen ajattelee n. 60 000 ajatusta päivässä. Vakaa, kirkas ja keskittynyt mieli on melkoinen harvinaisuus. Mielemme vaeltaa suurelta osin menneessä ja tulevassa.  Terveys, ihmissuhteet ja toimeentulo saavat valtaosan huomiostamme. 

Kaikenlainen tiedon ja ajatusten hälinä tunkeutuu joka paikasta tietoisuuteemme. Massatietoisuuden kuva on valtaosin negatiivinen.  Sen laatua voi arvioida vaikkapa katsomalla iltalehtien lööppejä tai seuraamalla nettikirjoittelua.

Harvoin meitä stressaa käsillä oleva asia. Stressi aiheutuu siitä, että mielen valtaa kiire ja hajaannus. Sen sijaan, että olisimme keskittyneesti läsnä tässä hetkessä ja tekisimme asian kerrallaan, murehdimme tekemättömiä töitä ja ajatuksemme temmeltävät kurittomasti paikasta toiseen - tällainen hajaannus on tehotonta ja energiaa kuluttavaa.

Tee koe:

  • Istu alas, sulje silmäsi ja tarkkaile ajatuksiasi muutaman minuutin ajan. Huomaat, mitä kaikkea mielessäsi liikkuu. Voit yllättyä.
  • Voit myös testata huomiokykyäsi vaikkapa kysymällä itseltäsi, miltä näytti juuri tapaamasi ihminen. Pystytkö palauttamaan mieleesi yksityiskohtia hänen ulkonäöstään? 

Länsimaisen ihmisen on äärimmäisen vaikeaa kohdistaa ajatuksensa yhteen asiaan kovinkaan pitkäksi aikaa.  Työpaikoilla kaikenlaiset keskeytykset ovat lisääntyneet.  Puhelut, tekstiviestit ja sähköpostit rytmittävät olemistamme yhä lyhemmiksi periodeiksi. On entistä tärkeämpää kyetä pitämään mielensä vakaana ja ajatuksensa ja tunteensa tasapainossa. On yhä tärkeämpää myös kyetä palaamaan käsillä olevaan asiaan ja jatkaa keskittynyttä työntekoa erilaisten keskeytysten jälkeen.

Huippusuoritukseen tarvitaan keskittynyt ja läsnä oleva mieli. Vakaan mielen ja joustavan mielen käytön saavuttaa harjoittelemalla.

Ajatuksillamme on suora vaikutus fysiologiaamme. Aivofysiologisten tutkimusten mukaan rakentavien ja myötätuntoisten ajatusten viljeleminen vähentää stressiä ja lisää vastustuskykyä. Säännöllisesti harjoitettuna tämä lisää aivokapasiteettia.

Tietoisuustaitoja kehittämällä voimme kirjaimellisesti lisätä aikaansaavuuttamme, parantaa terveyttämme, kehittää lahjakkuuttamme ja lisätä hyvinvointiamme. Saamme omat sisäiset voimavaramme paremmin käyttöön. Suoriudumme tehtävistämme nopeammin ja paremmin.

Harjoitus tekee mestarin

Tutkimusten mukaan Mindfulness - harjoitukset vähentävät stressiä ja lisäävät

  • keskittymiskykyä
  • luovuutta ja innovatiivisuutta
  • vastustuskykyä
  • joustavuutta
  • mielen hallintaa

Tämän päivän ihmisen kuormittunut ja ruuhkaantunut mieli tarvitsee tilaa luovuudelle ja ajattelun uudistumiselle

Kysy lisää tietoisuustaitojen valmennuksistamme.

Suosittele meitä

Jätä yhteystietosi, otamme sinuun yhteyttä!